نسخه آزمایشی
۲۹ بازدید

آزیتا روستا مدرس مرکز علمی کاربردی جهاد دانشگاهی رشت، گفت: این نمایشگاه با مشارکت بیش از ۹۰ دانشجو برپا شده و دانشجویان با تحقیق و ارائه آن به صورت پوستر بیش از ۵۰ شخصیت ادبی فرهنگی گیلان را معرفی کردند. این شخصیت های ادبی از مفاخر و نام آوران حوزه های نویسندگی، شعر، ادبیات داستانی و نمایشی، طنز، فرهنگنامه و … است.

وی هدف از برگزاری این نمایشگاه را آشنایی دانشجویان با مفاخر ادبی گیلان عنوان کرد.

مدرس این مرکز به چهره های شاخص ادبی گیلان در این نمایشگاه اشاره کرد و افزود: هوشنگ ابتهاج، شیون فومنی، احمد سمیعی گیلانی، محمدعلی افراشته، اکبر اکسیر محمود پاینده لنگرودی، دکتر محمد معین، بهمن صالحی، محمدعلی افراشته رحیم چراغی غلامرضا رحمدل کیومرث صابری فومنی، هوشنگ عباسی تیمور گورگین و دهها شخصیت ادبی دیگر را دانشجویان در قالب پوستر ارائه کردند .

روستا، گفت: جوانان به ویژه دانشجویان با ادبیات کهن و معاصر آشنایی دارند اما لازم است با توجه به ادبیات غنی که گیلان دارد با مفاخر ادبی بومی خودشان هم آشنا باشند. ادبیات گیلان چه در بخش مکتوب و چه در بخش ادبیات شفاهی حرف زیادی برای گفتن دارد.

وی خاطرنشان کرد: شخصیت های برجسته حوزه ادبیات گیلان سرمایه ها و گنجینه های با ارزش ما هستند. خیلی از دانشجویان نمی دانند که قدیمی ترین شعر مکتوب گیلکی متعلق به سید شرفشاه دولابی، پیرشرفشاه رضوانشهر است که نسخه خطی دیوان شعرش در آکادمی شهر بخارست کشور رومانی نکهداری می شود. بسیاری نمی دانند که شیون فومنی (شاعر دوزبانه گیلان )چه سهم بزرگی در حفظ زبان گیلکی و هویت گیلانی داشته و آثارش گنجینه عظیمی از آداب و رسوم و ارزش های ادبی است. شیون فومنی به ظاهر مدتی از عمرش را معلمی کرد اما با یادگاری های ارزنده ای که از خود در قالب گنجینه ارزشمند گیله اوخان برای ما به جا گذاشت به اندازه یک تاریخ برای گیلان و ایران معلمی کرده است.

این مدرس یادآور شد: شاعران گیلان حافظان راستین زبان و هویت گیلانی هستند و هر کدام از مشاهیر ادبی نقش بزرگی در حفظ زبان و ادب و اندیشه گیلان دارند و رسالت ما معرفی شاعران به جوانان است در پاسداشت این سرمایه ها شناخت و معرفی کمترین کاری است که انجام می شود.

علمی کاربردی رشت

علمی کاربردی رشت

علمی کاربردی رشت

علمی کاربردی رشت

ارسال دیدگاه
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های مورد نیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*

بالا